Op deze website gebruiken we cookies om je gebruikerservaring te verbeteren.

fotobanner (3)

L 6

vasten

Dit jaar organiseren we onze vastenactie ten voordele van vzw Tumbador.                      

Dit is een vzw uit Kalmthout die zorgt voor revalidatie en opleiding van personen met een handicap in San Rafael (Guatemala) en Ayacucho (Peru).  Zij doen dat door vrijwillige kinesitherapeuten naar die landen te sturen om er te werken met kinderen met een handicap en ook mensen van daar op te leiden tot kinesisten.
Maar ook in België willen ze sensibiliseren rond de problemen waarmee personen met een beperking worden geconfronteerd.

Onze kinderen kregen op dinsdag 8 maart een uiteenzetting over dit zinvol revalidatiewerk in Zuid-Amerika.  Zelf kan u alle info erover vinden op hun website www.tumbador.be  

vasten 1
vasten 2

Om dit nog verder te realiseren, kan deze organisatie onze financiële steun uiteraard nog hard gebruiken.  Daarom willen wij dit project met onze vastenactie steunen en zullen er in alle klassen acties op touw gezet worden.  U hoort hier meer over via de klasleerkracht van uw kind(eren)!

Van 27/1 t/m 2/2 was het poëzieweek. Heel de week werden er gedichten voorgelezen (zelfs door andere juffen, wat leuk was). Er was op de speelplaats ook een mooie "gedichtenregen", waar allemaal tekstjes wapperden, die we konden lezen en plukken om in de klas te hangen. Als we zelf poëzie meenamen of schreven, konden we dit ook voor de klas voorlezen. Dit waren fijne tussendoortjes!

We kregen ook de opdracht om met een groepje samen een gedicht te schrijven. Daarna moesten we ook ons eigen geschreven gedicht ontwerpen: ofwel op een poster die we mochten maken op een iPad, ofwel mochten we hiervan een raamtekening maken. Met een raamstift konden we zo ons stukje poëzie overschrijven en er tekeningen bij maken. Dit was heel fijn om te doen!

Het resultaat van 6B kan je bekijken in het fotoalbum! 

Collage 800x600

In het W.O.-thema Populair leren we over talenten, de puberteit en gezondheid. Voor de laatste les van het boekje deden we een groepswerk: we moesten zelf op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp met behulp van Chromebooks. Hiervan moesten we een poster maken.

Eerst werden we in groepen verdeeld en kreeg elk groepje een tekst. Het ging over: schermverslaving, gezond eten, lichaamshygiëne of sport/bewegen. Daarna moesten we informatie opzoeken, een poster hierover maken en een tekstje bedenken zodat we onze posters vlot konden voorstellen voor de klas en de juf. We moesten vertellen wat we er hadden opgezet en hoe we het onderwerp vonden. We mochten de posters zelf ontwerpen, ofwel op papier ofwel via een programma op de Chromebooks (Canva). Deze les met de computers was echt super!

- Mede geschreven door Morgan en Camille -

image00001

Wat een start in het zesde leerjaar! De eerste dag was spannend, bij onze nieuwe juffen, maar ondertussen kennen we ze al goed :) 

We hebben in deze eerste periode al vanalles gedaan: een groepswerk over wereldgodsdiensten, muzische namiddagen bij verschillende juffen, al een aantal uitstappen, een STEM-Olympiade,... en ook al veel toetsen... De toetsen zijn niet het leukste, maar al een geluk doen we ook veel andere dingen, zoals spelletjes spelen, samenwerken, fietslessen, extra turnen en natuurlijk is het op de speelplaats ook altijd leuk! Het rapport was ook even een spannend moment... Na de vakantie vliegen we er weer samen in: op naar Kerst en... sneeuwklassen! :) 

- Mede geschreven door Stefanie en Maria - 

image00001 Kopiëren

Op de laatste vrijdag voor de vakantie hebben we ons nog even uitgeleefd in het halloween-thema. We mochten kiezen tussen drie activiteiten: een halloween-stukje maken bij juf Ilse, een halloween-pompoen uithollen bij juf Melissa of pompoensoep en halloween-hotdogs maken bij juf Ilke. De kinderen van deze laatste groep hebben ons 's middags heerlijke soep met spinnenballetjes geserveerd en daarna kregen we nog allemaal een bloederige hotdog van afgeknipte vingers... Heel lekker! :) 

 image00033

UITSTAPPEN WERELDOORLOG I

We zijn op 28oktober met heel het zesde naar het Mastenbos gegaan voor ons W.O.-thema De Groote Oorlog. We gingen met de fiets en daar deden we een toer gedaan met een Gids. Zij gaven ons meer uitleg over de bunkers en de loopgraven. Het was super leuk om bij te leren over dit thema en dit zo dicht bij huis!

- Geschreven door Camille en Lena -

Na de vakantie zijn we nog een keer op uitstap geweest, ook dicht bij huis. We reden met de fiets naar het Militair Domein, samen met onze vier juffen. Daar kwamen we aan het Gunfire-museum. We verdeelden ons in twee groepen, met de klassen door elkaar. De gidsen vertelden ons meer over de oorlog, de wapens, de kledij en de voertuigen. We mochten zelfs meerijden met een oude ambulance. En we mochten ook door een tank kruipen. Zo hebben we de oorlog van dichtbij leren kennen. Leuk!

Het zesde leerjaar hadden we een voormiddag STEM. Dit houdt in: Science Technology Engineering Mathematics. We deden proefjes, zoals bijvoorbeeld robots programmeren, bruggen bouwen en nog veel meer! Ook hebben we een fotokadertje met led-lichtjes gemaakt. We kregen begeleiding van meester Kris en juf Annelies. Zij komen van de middelbare school PiITO in Stabroek, waar je de richting STEM kan volgen. We hebben veel geleerd en leuke dingen gemaakt.

- Geschreven door Lena en Camille xxx

foto's in het fotoboek

Op dinsdag 26 oktober gingen we de kleuters helpen bij hun grootoudersfeest! 

We begeleidden allerlei opdrachten in het bos, zoals geblinddoekt een touw volgen, de kleuters vervoeren in kruiwagens, dennenappels door gaten gooien, een hindernissenparcours afleggen, door een tunneltje kruipen…

Alle grootouders en kleuters deden het supergoed, zodat ze allemaal een plopkoek uit de schatkist verdienden!

Ook wij amuseerden ons goed!   zie foto’s  

Het zesde leerjaar

IMG 20211026 WA0002
IMG 20211026 WA0023

Tijdens de lessen godsdienst onderzochten we verschillende wereldgodsdiensten.

We werkten in groepjes en zochten zelf allerlei info bij elkaar. Enkele dagen later gaven we dan uitleg aan al onze klasgenoten en zorgden ervoor dat iedereen alles goed begreep.

Zo weten we weer iets meer over de islam, het boeddhisme, het hindoeïsme en het jodendom.

go3 go4
go5 go6
go7 go1

Sponsors