Op deze website gebruiken we cookies om je gebruikerservaring te verbeteren.

Basisschool St. Jozef

"Een toffe school"

fotobanner (4)

Hallo ik ben Lene.  Ik ben met de klas naar de Bib geweest.

En daar was de schrijver Jef Aerts.   Hij heeft drie verhalen verteld: Groter dan een droom, Kersenhemel  en  Paard met laarzen.

Bij elk boek hoort ook een liedje en hij speelde gitaar en zingende zaag. 

Dank u om te lezen.

Lene

26/02/’18

3A

Ook de lessen bewegingsopvoeding waren aangepast aan het thema: kunst!

De kleuters deden de prenten van Keith Haring na. Sommigen haden echt oog voor detail.

In de kleuren van Mondriaan bouwden ze een eigen omloop in de turnzaal. Daarna leefden ze zich uit op hun eigen creatie.

Bekijk de leuke foto's maar!

 

 

Tijdens de turnles reden de kleinste kleuters met alles wat wielen heeft. Ze gebruikten een buggy, een kruiwagen, een plank met wielen en een fiets. Ook een knuffel mocht mee. Op de bank wachtten ze flink hun beurt af. Ze volgden allemaal de juiste weg! Na een poosje oefenen, schoven we door naar de volgende bank. Kijk maar vlug in het fotoboek, dan zie je hoeveel plezier ze hadden.

De kleinste kleuters werkten deze week met dozen. Ook tijdens bewegingsopvoeding werden de dozen gebruikt. We stapten van de ene doos in een andere doos. Dit was een moeilijke evenwichtsoefening. We kropen door een grote doos of we bleven er gezellig in zitten met de knuffels. Met een doos achter onze fiets of auto brachten we de knuffels naar een andere doos. Of we gebruikten een doos om de knuffels naar de andere kant te dragen. Met een doos aan onze voeten stapten we door de zaal.

Neem maar vlug een kijkje in het fotoalbum, dan zie je ons aan het werk.

  • De kleuters krijgen dit jaar 3 uur bewegingsopvoeding. Tijdens dit extra uur doen ze aan schrijfdans.
  • Wat is schrijfdans?                                                                                          Bij schrijfdans oefenen we basisbewegingen als voorbereiding op het latere schrijven. We maken kennis met bewegingen naar boven, naar beneden, naar links, naar rechts, rond en recht, hoekig en golvend. De bewegingen worden aan den lijve ervaren. De uitvoering gebeurt zoveel mogelijk met twee handen, om zo beide hersenhelften te stimuleren en een betere samenwerking tussen de hersenhelften te creëren. Als deze bewegingen vlot en vloeiend verlopen kunnen ze later, in verkleinde vorm, op papier letters. We oefenen de bewegingen eerst in het groot en in de lucht. Pas daarna gaan we dezelfde bewegingen doen op de krijttafel, op papier, in zand, in scheerschuim, ….                                                 Schrijfdans is niet los te denken van muziek, liedjes en gevoelens. We oefenen de basisbewegingen op speelse wijze, aan de hand van een verhaal of thema , om ze zo te automatiseren en op te slagen in het motorisch centrum van onze hersenen. Zo zal het latere schrijven minder krampachtig verlopen en meer plezier geven aan de kinderen.

Sponsors