Voorleesweek 2024 van 16 tot 24 november 2024.
‘Voorlezen verrijkt je wereld’ is de slogan van deze Voorleesweek. Want voorlezen maakt je rijker!
Door voor te lezen aan kinderen, stimuleer je niet alleen hun taalontwikkeling en woordenschat, maar geef je hen ook leesplezier door. En dat zijn lang niet de enige voordelen. Kinderen leren ook beter luisteren en trainen hun concentratievermogen.
Door voor te lezen, prikkel je de fantasie van een kind. Het moedigt hem of haar aan om beelden bij een verhaal te verzinnen, zich de personages voor te stellen en – wie weet – ook verder te fantaseren. De illustraties in een boek kunnen ook dat effect hebben. Het is daarom altijd fijn om samen goed naar de prenten te kijken, als die er zijn.
Voorlezen – in welke taal dan ook - is een uitstekende manier om leesplezier door te geven aan een kind. Als een kind goede herinneringen aan voorleesmomenten koppelt, is de kans groter dat het ook later het plezier van lezen en voorlezen ontdekt. Bovendien ben je als voorlezer een rolmodel voor een kind: als ze zien dat jij van voorlezen en lezen geniet, is de kans groot dat ze dat enthousiasme overnemen. Dat geldt zowel thuis, als in de kinderopvang en op school.
De emotionele ontwikkeling van een kind vaart wel bij voorlezen. Het voorleesmoment is een intiem moment tussen ouder en kind en dat bevordert de band tussen beiden. Het biedt een kind rust en veiligheid. Ook in de klas kan een voorleesmoment een welgekomen rustpunt zijn. Voor de leerkracht is het een positieve manier om banden aan te halen en exclusieve aandacht aan een kind te schenken. Samen een verhaal beleven - ook in klascontext - versterkt de affectieve band.